EU agrees on new legislation to tame internet 'Wild West'
ЕС се споразумя за интернет правила за Google, Facebook и други технологични гиганти
Законът за цифровите услуги на ЕС се стреми да овладее подразделението Alphabet Google, Meta и други американски технологични гиганти. СНИМКА: AFP
АКТУАЛИЗИРАН
ПРЕДИ 4 ЧАСА
БРЮКСЕЛ (AFP, REUTERS) - Страните от Европейския съюз и законодателите на ЕС в събота (23 април) сключиха споразумение за нови правила, които изискват технологичните гиганти да правят повече за контрол на незаконното съдържание на своите платформи и да плащат такса на регулаторите, които следят тяхното спазване.
Споразумението дойде след повече от 16 часа преговори.
Законът за цифровите услуги (DSA) е втората част от стратегията на шефа на антитръста на ЕС Маргрете Вестагер да овладее подразделението Alphabet Google, Meta и други американски технологични гиганти.
„Имаме сделка относно DSA: Законът за цифровите услуги ще гарантира, че това, което е незаконно офлайн, също се разглежда и третира като незаконно онлайн – не като лозунг, а като реалност“, каза Вестагер в туит.
„С DSA времето на големите онлайн платформи, които се държат така, сякаш са „твърде големи, за да ни пука“ към края си. Голям крайъгълен камък за гражданите на ЕС“, каза европейският комисар по вътрешния пазар Тиери Бретон, който преди това описа интернет като „Дивия Запад“.
„Днешното споразумение за DSA е историческо“, написа в Туитър шефът на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен.
„Нашите нови правила ще защитят потребителите онлайн, ще осигурят свобода на изразяване и възможности за бизнеса. Това, което е незаконно офлайн, на практика ще бъде незаконно онлайн в ЕС."
Съгласно DSA компаниите са изправени пред глоби до 6% от глобалния си оборот за нарушаване на правилата, докато при многократни нарушения може да им бъде забранено да правят бизнес в ЕС.
Новите правила забраняват насочена реклама, насочена към деца или базирана на чувствителни данни като религия, пол, раса и политически възгледи. Тъмните модели, които са тактики, които подвеждат хората да предоставят лични данни на компании онлайн, също ще бъдат забранени.
Компаниите също са изправени пред годишна такса до 0,05% от световните годишни приходи, за да покрият разходите за наблюдение на тяхното съответствие.
Регламентът е придружител на Закона за цифровите пазари (DMA) , който е насочен към антиконкурентни практики сред технологични гиганти като Google и Facebook и беше сключен в края на март.
Законодателството беше изправено пред лобиране от технологичните компании и интензивен дебат относно степента на свободата на словото.
Технологичните гиганти бяха многократно обвинявани за това, че не са контролирали своите платформи – терористична атака в Нова Зеландия, която беше предавана на живо във Facebook през 2019 г., предизвика глобално възмущение, а хаотичното въстание в САЩ миналата година беше популяризирано онлайн.
ОЩЕ ПО ТАЗИ ТЕМА
Новият закон на ЕС, регулиращ големите технологии, вероятно ще постави глобален стандарт
Тъмната страна на Интернет включва и платформи за електронна търговия, пълни с фалшиви или дефектни продукти.
DSA ще принуди сайтовете за електронна търговия да проверяват самоличността на доставчиците, преди да предложат своите продукти.
Докато много от разпоредбите на DSA обхващат всички компании, той определя специални задължения за „много големи платформи“, определени като тези с повече от 45 милиона активни потребители в Европейския съюз.
Списъкът с компаниите все още не е публикуван, но ще включва гиганти като Google, Apple, Facebook, Amazon и Microsoft, както и Twitter и вероятно като TikTok, Zalando и Booking.com.
Тези играчи ще бъдат задължени да оценят рисковете, свързани с използването на техните услуги, и да премахнат незаконно съдържание.
От тях също ще се изисква да бъдат по-прозрачни относно своите данни и алгоритми.
Бившата служителка на Facebook Франсис Хауген предизвика огромен шум миналата година, когато обвини бившите си шефове, че приоритизират печалбите пред благосъстоянието на потребителите.
През ноември тя приветства „огромния потенциал“ на проекта за европейско регулиране, който може да се превърне в „референтен“ за други страни, включително Съединените щати.
Въпреки това Европейската организация на потребителите (BEUC) се опасява, че текстът не стига достатъчно далеч.
Той иска забрана на всякаква реклама, базирана на наблюдение на интернет потребителите, и произволни проверки на продуктите на онлайн доставчиците.
DSA ще влезе в сила през 2024 г.
ОЩЕ ПО ТАЗИ ТЕМА
Великобритания предлага по-строг нов закон за онлайн безопасността
Няма коментари:
Публикуване на коментар